A Honda Sikertörténete
1946-ban a háború utáni években Japánnak mobilizálnia kellett lakosságát, méghozzá gyorsan és olcsón. Ekkor támadt Soichirónak az az ötlete, hogy leselejtezett generátorhajtó-motorokat épít be kerékpárokba. Meg is tette, így napvilágot láttak az első Honda járművek. Soichirónak csupán annyi dolga maradt, hogy megtalálja a potenciális vásárlókat. 1947-ben a 'Honda Type A' az eredeti segédmotoros kerékpár tovább fejlődött. Okos, stílusos és népszerű. Pár hónapon belül elkészült a Honda által fejlesztett erőforrás, amit a cég első futószalagján gyártottak sorozatban. 1948-ban megszületik a Honda Motor Company Soichiro Honda megalapítja a vállalatot új üzlettársával, Takeo Fujisawával. Soichiro felel a termékfejlesztésért, Fujisawa pedig a pénzügyeket irányítja. A cég 34 dolgozójának közösek a céljai, és persze az álmai.
|
|
|
|
A Honda Japán legnagyobb motorkerékpár-gyártójává lép elő 1946-ban,majd 1958-ban létrejön a Honda Super Cub egy szimpla, megfizethető motorkerékpár a világnak. Szuper mivoltáról árulkodik, hogy a mai napig szerepel a Honda választékában, sőt a világ legnagyobb példányszámban értékesített motorizált járműveként írta be magát a történelemkönyvekbe.
A kutatási és fejlesztési tevékenységet végző Honda R&D a Honda Motor Company leányvállalataként működik. Akár úgy is hívhatnánk, hogy Soichiro álomgyára. Első szereplésük a Man-szigeti TT-n igen nagy csalódás volt, de nem adták fel, sőt! Tovább fejlesztették gépeiket, majd két évvel később visszatértek és taroltak. Ez volt az első alkalom, hogy megízlelhették a világsikert, amit egy újabb nagy esemény követett: 1965-ben első Formula-1-győzelmüket is megszerezték. A TT-sikereken felbuzdulva a belgiumi Aalstban megnyitották első tengeren túli gyáregységüket. A Honda megkezdi a személy- és teherautók értékesítését. 1963-ban elindul a masszív T360-as minihaszonjármű gyártása. A különleges S500 érkezésével a sportkocsik piacán is megjelenik a márka. 1964-ben, egy évvel azt követően, hogy a Honda megkezdte az autógyártást, a vállalat vezetősége úgy határozott, hogy belépnek a motorsport világába. Megalkották saját vázukat, futóművüket és motorukat, és 1965-ben – Richie Gintherrel a volánnál – meg is szerezték első trófeájukat. Az N360 névre keresztelt városi autót édesen pörgős, léghűtésű erőforrás hajtotta. Ezzel a modellel kezdődtek meg a Honda sikerei a személygépkocsik piacán.
A kompakt, elsőkerék-hajtású Civic tökéletes autó volt a hetvenes évekre. Tíz generációval és 24 millió eladott példánnyal később még mindig eszményi társ és továbbra is a vásárlók egyik kedvence. 1973-ban negyed évszázados kőkemény vezetői munka után visszavonul Soichiro Honda és Takeo Fujisawa. A két alapító tanácsadóként segíti tovább a vállalat működését egészen Soichiro 1991-es halálig. A lenyűgöző CVCC motort Észak-Amerikában vezették be elsőként. Páratlanul hatékony konstrukciójából fakadóan oly alacsony károsanyag-kibocsátásra lehetett büszke, hogy katalizátor nélkül is teljesítette a levegőtisztasági törvényt. Ez maga volt a szenzáció. Lehull a lepel a Honda első középkategóriás autójáról, az Accordról, amit háromajtós, ferdehátú és négyajtós, szedán változatban rendelhettek meg a vásárlók. Később ötajtós kivitellel bővült a modellcsalád, majd megjelent a Prelude néven forgalmazott kupé. A Honda 15 éves, igen gyümölcsöző együttműködésbe kezd a BL-lel, melynek célja, hogy a vállalatok megosszák egymással technikai ismereteiket, s közösen fejlesszenek, illetve gyártsanak autókat az európai piacra. Ezt újabb megállapodások követték, mindazonáltal megőrizték eredeti szellemiségüket és kompromisszummentes gondolkodásmódukat.
A világ első térképalapú navigációs rendszerét a Honda fejlesztette ki. A Honda Electro Gyrocatort a japán piacra szánt Accordokba szerelték, több mint egy évtizeddel a GPS bemutatkozása előtt. A Honda 1979-ben kezdett motorkerékpárokat gyártani az Egyesült Államokban, majd 1982-ben első japán márkaként készített autókat Amerikában. Az ohiói üzemegység indulását követően Kanadában és Mexikóban is gyárat épített a vállalat. Bemutatkozik a Honda első luxusautója és a vállalat – Észak-Amerikában forgalmazott – prémium márkája, az Acura. Ezzel a Honda lett az első japán vállalat, ami különálló, prémium részleget hozott létre.
Két új Honda-gyár nyitja meg kapuit az öreg kontinensen. Az angliai Swindonban Accordok készülnek, a törökországi Gebzében Civicek. Ma a swindoni komplexum az ötajtós Civic gyártásának globális központja. Újabb ikonikus Honda érkezik a CR-V személyében. Neve a Compact Recreational Vehicle, azaz kompakt, rekreációs jármű kifejezésből ered, s nem más fűződik hozzá, mint a jelenleg is roppant népszerű SUV-kategória megteremtése. A modell ma is a világ legkelendőbb szabadidő-autója, s roppant közkedvelt 1999-ben bemutatott kistestvére, a HR-V is. Ez utóbbi betűszó a High-Riding Vehicle-re utal, jelentése nagy hasmagasságú jármű. Mérnökeik nem a múltba révednek, hanem a jövőt kémlelik. Első benzines-elektromos hibridük a hihetetlenül alacsony károsanyag-kibocsátású Insight volt. Nem mellesleg ez volt az első hibrid autó, amit forgalmaztak az európai piacon.
Elkészül az első ASIMO (Advanced Step in Innovative MObility). A Honda által fejlesztett humanoid robot egy csapásra ismertté és népszerűvé válik, mondhatni, a Honda egyik leghíresebb celebje lesz. A TV-csatornák Európa-szerte sugározni kezdik a Honda „Cog” névre keresztelt reklámfilmet, ami minden idők egyik legsikeresebb és legelismertebb Honda-hirdetésének bizonyul. A középpontban az új, i-CTDi erőforrással felszerelt Accord áll, s azért is fontos a márka történetében, mert ez volt a Honda első saját fejlesztésű dízelmotorja. A Honda mérnökei már régen megálmodták a jövőt, melyben hidrogénhajtású, nullemissziós járművek szállítják majd az embereket és a különféle tárgyakat. A 2006-ban leleplezett FCX Clarity jelentős mérföldkő volt a Honda történetében: ez volt az első kereskedelmi forgalomban is kapható, üzemanyagcellás hidrogénautó.
A Honda összesített motorkerékpár- és robogóeladásai elérik a 300 milliós darabszámot. És ez még hagyján: egy évvel később megszerzik 700. motoros GP-győzelmüket. 2015-ben megvalósul Soichiro legmerészebb álma: levegőbe emelkedik az első sorozatgyártású HondaJet. A hat utas szállítására alkalmas, sugárhajtású üzleti repülőgép 2200 km-es hatótávolságra és 782 km/órás végsebességre képes. Ez minden idők leggyorsabb Hondája. 2016-ban pedig elkészül a 100 milliomodik Honda autó. A Honda előrukkol a vadonatúj NSX-szel. Az ultramodern szupersportkocsi éppoly vonzó, mint elődje, de hibrid hajtásláncra épül. Mozgatásáról egy V6-os, benzines és három villanymotor gondoskodik. Bemutatkozását követően pár hónappal az NSX is csatlakozik a Civic Type R-hez, tudniillik megdönti kategóriájának körrekordját a németországi Nürburgring Nordschleifén.