A BMW motorkerékpárok gyártásának a története
Története:
A BFW licenc alapján gyártott repülőgépeket, így spórolta meg a fejlesztési költségeket. A kezdeti nehézségek után 1916 végére már háromezer dolgozója, és havi 100 repülőgép gyártására elegendő kapacitása volt, így a legnagyobbá vált Bajorországban. Sajnos az első világháború vége és a versailles-i béke a cég végét vetítette előre (a békeszerződés öt évre megtiltotta Németországnak a repülőgépek és repülőgép-hajtóművek előállítását). A cégvezetés ezért új utat keresett a túléléshez. Mivel akkoriban a repülőgépek teste általában fából készült, a BFW rendelkezett az egyik legnagyobb asztalos üzemmel. Ezt kihasználva bútorokat kezdtek el gyártani, majd 1921-ben piacra dobtak motorkerékpárokat is Flink és Helios néven. Érdekesség, hogy a Heliosban egy kéthengeres boxermotor dolgozott, amelyet a későbbi elrendezéstől eltérően keresztben építették be. 1922 májusában, amikor az osztrák születésű befektetőnek lehetősége nyílt a BMW motorüzletének és névhasználati jogát is megszerezni, semmi sem állhatott a BFW és a BMW egyesítésének útjába. Az első fecske 1923. szeptember 28-án bemutatták a berlini motorkiállításon az első BMW motorkerékpárt, az R32-est, amelyet Max Friz tervezett. Egy kéthengeres, 494 köbcentiméteres boxermotor hajtotta, amely 8,5 lóerőt adott le 3300-as fordulatnál. Ezzel a teljesítménnyel a motor 95 kilométer/órás sebességre volt képes, és mintegy három liter üzemanyagot fogyasztott száz kilométerenként. Egy sor innovatív megoldással büszkélkedhetett: a motort egybeépítették a háromsebességes sebességváltóval, alumínium ötvözetű hengert és teljes egészében könnyűfém hengerfejet kapott, illetve ennél a motorkerékpárnál használtak először nedves karteres olajozást. A motor olyan sikeres lett, hogy a BMW-nél eldöntötték, hasonló koncepció alapján több típust is gyártanak. 1925-ben egy R37-es és egy R39-es, 1926-ban egy R42-es, majd 1927-ben egy R47-es jelent meg, mint újdonság. 1929-ig összesen kilenc új típus készült, közülük egy átalakított 750 köbcentiméteres R11-el Ernst Henne átlépte a 200 kilométer/órás sebességet, 1932. november 28-án pedig a 244-gyel száguldott. A fejlődés természetesen itt nem állt meg, újabb öt év elteltével már 279,44 kilométer/óra volt a bejegyzett világcsúcs. 1924-ben pedig a BMW egy vásárolt Austin Seven licenc alapján megkezdte gépkocsi gyártását, és 1930-ban már saját modellt fejlesztett.
![]() |
![]() |
A Második világháború:
A második világháború ismét fellendülést hozott a BMW-nek. Sorra készültek a repülőgéphajtóművek, és a Zündapp-pal közösen kezdtek fejleszteni egy az R71-re épülő új katonai modellt. Az oldalkocsi hajtásának és zárható differenciálművének köszönhetően képes volt előrejutni olyan területeken, ahol addig csak lánctalpas járművek, vagy nehéz terepjárók boldogultak. Viszont 95 kilométer/órás végsebességével sokkal gyorsabb volt azoknál. Az R75-ös típusból 16000 darab készült.
Innovációk sora:
Összehasonlítás:
BMW R32(1923) VS BMW S1000RR(2020)
| Adatok | BMW R32 | BMW S1000RR |
|---|---|---|
| Hengerűrtartalom | 494 cm3 | 999 cm3 |
| Max. teljesítmény | 8,5 LE | 207 LE | Maximális sebesség | 95 km/h | 299 km/h | Üzemanyag-fogyasztás 100 km-en, a WMTC szerint | 14 l | 6,4 l | Fokozatok | Háromfokozatú sebességváltó | Körmös kapcsolású, hatfokozatú sebességváltó egyenes fogazással |
Koncepciók: |
|
![]() |
![]() |
BMW Definition CE 04 |
BMW Concept 6 |
Elérhetőségem:
Itt tudtok visszajelezni nekem a weboldalammal kapcsolatban!