Xiaomi


Kínai elektronikai vállalat, melynek székhelye Pekingben található. Nevének jelentése szó szerint „rókafarkú köles”.
A Xiaomi okostelefonokat, alkalmazásokat és fogyasztói elektronikai termékeket tervez, gyárt és értékesít. Első okostelefonja 2011
augusztusában került piacra, azóta a Xiaomi jelentős piaci részesedést szerzett Kínában, és házvezérlő rendszerek (okosotthon) gyártásával
is foglalkozni kezdett.
A cég Kínán kívül is terjeszkedik, Malajziába, Szingapúrba, Indiába, Indonéziába és a Fülöp-szigetekre.
Az IDC szerint 2014-ben a Xiaomi a világ harmadik legnagyobb okostelefon-gyártója volt, a Samsung és az Apple mögött, megelőzve a Lenovo-t
és az LG-t. Ugyancsak 2014-ben a Xiaomi a legnagyobb okostelefon-szállító lett Kínában, megelőzve a Samsungot. A Xiaomit 2010. április 6-án
tíz partner alapította meg. Az első befektetők között volt a Temasek Holdings szingapúri állami tulajdonú befektetőcég, illetve a kínai IDG
Capital és Qiming Venture Partners befektetőcégek, valamint a processzorfejlesztéssel foglalkozó Qualcomm.
2010. augusztus 16-án a Xiaomi hivatalosan is kiadta saját fejlesztésű, Android alapú operációs rendszerének, a MIUI-nak első verzióját.
Az operációs rendszer, amely később megjelent készülékeiket is üzemelteti, legelső termékük volt, amelyet egy online létrehozott közösség
segítségével bétateszteltek. A Xiaomi Mi 1 okostelefont 2011 augusztusában jelentették be, és amelyet a saját fejlesztésű MIUI rendszerrel
szállítottak, mely bizonyos mértékben hasonlóságot mutat a Samsung TouchWiz rendszerével és az Apple iOS rendszerével. Az okoseszközre alap
Android rendszer is telepíthető volt. 2012 augusztusában a vállalat piacra dobta az Mi2 okostelefont, amelybe a Qualcomm Snapdragon S4 Pro
APQ8064 egylapkás rendszerét (SoC), a Krait 1,5 GHz-es négymagos chipjét, 2 GB RAM-ot és az Adreno 320 GPU-t építették be. 2013. szeptember
24-én a vállalat bejelentette, hogy a megelőző 11 hónap során több mint 10 millió Mi2 telefont értékesítettek. Az Mi2 okostelefonokat az
Egyesült Államokban, Európában, az Egyesült Királyságban, Ausztráliában és Új-Zélandon a Mobicity vállalat értékesítette. 2013. szeptember
5-én a Xiaomi vezérigazgatója, Lei Jun hivatalosan bejelentette, hogy a vállalat egy Android alapú 47 hüvelykes, 3D-képes okostelevíziót készül
piacra dobni, amelyet a Sony alvállalkozója, a tévégyártással foglalkozó Wistron Corporation tajvani vállalat gyárt majd le. 2013 szeptemberében
bejelentették az Mi3 okostelefont, amelyet már a Snapdragon 800 rendszere, illetve az NVIDIA Tegra 4chipsetje üzemeltetett. 2013. szeptember
25-én a Xiaomi bejelentette, hogy megnyitják első ügyfélszolgálati központjukat Pekingben. Ez év októberére a Xiaomi már az ötödik legnépszerűbb
okostelefon-brandé vált. 2013-ban összesen 18,7 millió eszközt értékesítettek, 2014 első felében pedig 26,1 milliót.
2014-ben a Xiaomi
bejelentette, hogy Kínán kívül is terjeszkedni kezd, elsőként Szingapúrban. A nemzetközi műveletek irányításáért felelős központot is a
városállamban alakították ki, minden jövőbeni a régióban végzett tevékenység irányítására. Ez év február 21-én a vállalat piacra
dobta Szingapúrban a Redmi okostelefont, március 7-én pedig az Mi3 okostelefont. Szingapúrt követően a Xiaomi terjeszkedni kezdett Malajziában,
a Fülöp-szigeteken és Indiában is, a tervek között pedig szerepel a belépés olyan piacokra, mint Indonézia, Thaiföld, Oroszország, Törökország,
Brazília és Mexikó. 2014. március 17-én bejelentették a RedMi Note eszközt (egyes ázsiai piacokon HongMi Note néven). AZ eszközbe egy 5,5
hüvelykes, OGS technológiával felszerelt HD kijelzőt építettek, illetve a MediaTek nyolcmagos processzorát. A RedMi Note két változatban érhető
el, az egyik 1 GB RAM-mal és 8 GB beépített tárhellyel, illetve a másik 2 GB RAM-mal és 16 GB beépített tárhellyel. A phablet március 19-től
vált előrendelhetővé a Tencent mobilapplikációján keresztül.
2014 áprilisában a Xiaomi megvásárolta az mi.com domaint 3,6 millió dollárért,
ezzel a Kínai piacon valaha megvásárolt legdrágább domain név rekordját beállítva. Az Mi.com a xiaomi.com-ot váltotta fel mint a Xiaomi
hivatalos weboldala. 2014 második negyedévében a Xiaomi 15 millió eszközt adott el, ezzel 14 százalékos részesedést érve el a kínai piacon
és egyben megelőzve a Samsungot, amely a negyedév során 13 millió eszközt értékesített. 2014 júliusáig összesen 57,36 millió eszközt
értékesítettek. 2014 novemberében a Xiaomi bejelentette, hogy 1 milliárd amerikai dollárnak megfelelő összeget fektetnek a televíziós
tartalomgyártásba. 2014 decemberében a Xiaomi lezárta következő sajáttőke-finanszírozási kört, mely során a hongkongi All-Stars Investment
Limited technológiai befektetési alapon keresztül 1 milliárd dollárt vontak be. A cég értékét ekkor 45 milliárd dollárra becsülték, így a
világ egyik legértékesebb magántulajdonban álló vállalatává vált.
2015 áprilisában a Xiaomi bejelentette, hogy két indiai e-kereskedelmi
oldalon keresztül is elérhetővé teszi Mi készülékeit, illetve első alkalommal offline viszonteladókon keresztül is bevezetik azokat a piacra.
A vállalat a Flipkart viszonteladóval kötött exkluzív partnerség révén lépett be az indiai piacra. 2015. április 23-án Lei Jun vezérigazgató
és Hugo Barra alelnök közösen jelentették be, hogy bevezetik az indiai piacra a cég legújabb zászlóshajóját, az Mi 4i eszközt. Az Mi 4i az
első telefon volt, amelyet legelőször Indiában jelentettek be és a cég szerint az indiai piacon tapasztalható keresletnek és igényeknek
megfelelően tervezték meg. Ugyanekkor jelentették be az Mi Band terméket is.2015. június 30-án a Xiaomi a brazil piacra is belépett a helyben
gyártott Redmi 2 eszközzel.