Formula 1

A Forma 1 a legrangosabb nemzetközi autóverseny-sorozat. Szabályait a FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) határoz meg. A Formula–1-es világbajnokságban csak nyitott karosszériájú, együléses versenyautók vehetnek részt. A versenysorozat több állomásból, Grand Prix-ből (nagydíjból) áll, amelyeket szilárd burkolatú, erre a célra kialakított zárt, vagy városi pályákon rendeznek. Az eredmények alapján évente két világbajnokot avatnak, egy egyénit és egy konstruktőrit. Ezeket a versenyeket több mint 200 országban nézik.

Forma 1 hivatalos oldala

Tartalomjegyzék:

Szabadedzések, időmérő edzés
A verseny
Zászlók
2021-es szezon versenyzői a csapatokon belül
Versenynaptár
Csapatok E-mail címei


Szabályai:

Charles Leclerc az Abu-Dhabi nagydíjon

Szabadedzések, időmérő edzés:

Minden nagydíj pénteken, két szabadedzéssel kezdődik.
Mindkét szabadedzés 90 percig tart. (Az egyetlen kivétel a monacói nagydíj, ahol hagyományosan csütörtökön tartják a szabadedzéseket, pénteken szünnap van.) Az első szabadedzésen lehetőség van tesztpilóták részvételére is, de ez csak úgy lehetséges, ha a két versenyző valamelyike helyett ül autóba.

Szombaton, a harmadik szabadedzés után van az időmérő edzés.
Az időmérő edzésen a vasárnapi verseny rajthelyeit döntik el, a versenyzők leggyorsabb köre alapján. Az edzés szabályai 2003 óta folyamatosan változtak. A jelenlegi rendszer 2006 óta van érvényben. Utoljára 2010-ben módosították, az új csapatok beszállása miatt. Az egyórás időmérő három, egyenként 20, 15 és 10 perces szakaszra oszlik. Az első részben minden, a versenyre nevezett autó a pályára futhat, majd a szakasz végeztével az öt legrosszabb időeredményt elérő versenyző kiesik. 5 perces szünet után egy, az előbbihez hasonló rész következik, szintén öt kiesővel. Az utolsó szakasznak így már csak tíz autó vághat neki.

2011-ben visszahozták a 107%-os szabályt: aki az időmérő edzés első szakaszában a legjobb idő 107%-ánál rosszabb eredményt teljesít, nem vehet részt a versenyen. Kivételt tehetnek vele, ha korábban a szabadedzésen sikerült megfelelő időt futnia és az időmérőn valamilyen körülmény hátráltatta.

A mindent eldöntő nagydíj

A verseny:

A verseny általában helyi idő szerint 14.00 órakor, a felvezető körrel kezdődik meg, melynek végén a pilóták elfoglalják az időmérőn elért rajtpozíciójukat. Jó ellenpélda azonban erre a 2008-as szingapúri nagydíj, melyet a nagy időeltolódás miatt este 20.00 órakor kezdtek meg. A rajt előtt öt perccel be kell fejezni az autók beállítását, a csapatok embereinek el kell hagyniuk a rajtrácsot. A zöld lámpák kigyulladása után a mezőny tesz egy felvezető kört, amelynek során tilos előzni. Ha egy versenyző ennek során kicsúszik vagy az autó problémája miatt késve tud indulni, csak akkor foglalhatja vissza a helyét a rajtrácson, ha még nem haladt el mellette a teljes mezőny. A kör végén a versenyzők visszaállnak a rajtrácsra. A start előtt egymás után felgyullad öt piros lámpa, majd mikor ezek egyszerre kialszanak, a mezőny elrajtolhat. Kivételes esetben (például nagy eső miatt) a versenyigazgatóság elrendelhet repülőrajtot, ilyenkor a mezőny felvezető kör nélkül, a biztonsági autó vezetésével rajtol el.

A futam alatt a versenyzőknek legalább egyszer ki kell állniuk a boxba. Itt gumit cserélhetnek és kisebb javításokat is végezhetnek az autón. A jelenlegi szabályozás szerint a futam során a kétféle gumikeverék mindegyikét használnia kell a versenyzőnek legalább egyszer (kivétel az idő előtt leállított és az esős versenyek). 2010 óta a verseny közbeni tankolás tilos. A csapatok az előző évi konstruktőr-vb sorrendjében helyezkednek el a bokszutcában. A rajtszámoktól eltérően azonban itt nem emelik ki az egyéni címvédő csapatát. Fontos a jó időpont megválasztása a boxkiállásra, ami kihathat a végeredményre is.

Emellett számít a kerekek állapota, a benzinmennyiség, ebből kifolyólag az autó tömege, ami alapvetően befolyásolja a versenyző köridejét. Esős futamnál a csapatnak el kell döntenie, milyen gumitípussal indul a versenyre. Egy szabályos boxkiállásnál 18 csapattag van jelen. Kettő az autó felemelését végzi, három ember jut egy-egy kerékre, szintén kettő a tisztításra és a boxkiállás végének jelzésére (utóbbit „nyalókás embernek” hívják a kezében tartott tábla alakja miatt).

A versenyt azután intik le, hogy az első helyen haladó teljesíti a kiszabott versenytávot. Kivétel, ha a futamidő túllépi a maximális két órát, ekkor az adott kör befejezésével vége a versenynek; illetve előfordul, hogy kényszerűségből félbeszakad a futam. Utóbbi esetben ha a tervezett táv 75%-át teljesítették, teljes pontszámok járnak a helyezésekért, ha ez nincs meg, csak a pontok fele adható. Azok a versenyzők számítanak helyezettnek, akik a győztes által megtett táv 90%-át teljesítették, függetlenül attól, hogy leintették-e őket vagy hamarabb kényszerültek kiállni.

Zászlók:

Zászló Definíciója
Kockás zászló A szabadedzésnek, az időmérő edzésnek, vagy a versenynek vége van.
Piros zászló A verseny, a szabadedzés, vagy az időmérő edzés félbeszakad.
Kék zászló Figyelmezteti a lassabb versenyzőt, hogy engedje el az őt lekörözni készülőt. Ha a pilóta háromszor nem veszi figyelembe figyelmeztetést, bokszutca-áthajtásos büntetést kap. A bokszutca kijáratában lengetve: forgalom van a pályaszakaszon, kihajtásnál legyen óvatos a versenyző.
Sárga zászló Tilos az előzés, a pályán lévő valamilyen akadály miatt. Duplán lengetve fokozott veszélyre figyelmeztet. Ha a sárga zászló mellett az SC felirattal ellátott táblát is mutatják, akkor bejön a biztonsági autó is.
Zöld zászló Ismét szabad előzni.
Fehér zászló Vigyázat! A pályán lassú jármű halad.
Sárga és piros csíkos zászló Csúszós a pálya (olaj, eső). A zászlót 3 körön át lengetik.
Fekete zászló narancssárga körrel Egy versenyzőt figyelmeztetnek, hogy technikai problémája van és a következő körben ki kell mennie a boxba. A zászló a hibás autó rajtszámát is jelzi.
Fekete-fehér zászló Egy versenyzőt a sportszerűtlen magatartásáért egyszeri alkalommal figyelmeztetnek. Ezen a zászlón is szerepel az érintett autó rajtszáma.
Fekete zászló Egy autót kizárnak a versenyből és haladéktalanul ki kell állnia a boxba. A zászlón szerepel az érintett rajtszáma.

George Russell

2021-es szezon versenyzői a csapatokon belül:

Versenynaptár:

Verseny Dátum
Formula 1 Gulf Air Bahrain Grand Prix 2021 (Bahreini nagydíj) március 28.
Formula 1 Pirelli Gran Premio Del Made In Italy E Dell'emilia Romagna 2021 (Emilia-romagnai nagydíj) április 18.
Formula 1 Heineken Grande Prémio De Portugal 2021 (Portugál nagydíj) május 2.
Formula 1 Gran Premio De España 2021 (Spanyol nagydíj) május 9.
Formula 1 Grand Prix De Monaco 2021 Monacói nagydíj) május 23.
Formula 1 Azerbaijan Grand Prix 2021 (Azeri nagydíj) június 6.
Formula 1 Emirates Grand Prix De France 2021 (Francia nagydíj) június 20.
Formula 1 BWT Grosser Preis Der Steiermark 2021 (Stájer nagydíj) június 27.
Formula 1 BWT Grosser Preis Von Österreich 2021 (Osztrák nagydíj) július 4.
Formula 1 Pirelli British Grand Prix 2021 (Brit nagydíj) július 18.
Formula 1 Rolex Magyar Nagydíj 2021 (Magyar nagydíj) augusztus 1.
Formula 1 Rolex Belgian Grand Prix 2021 (Belga nagydíj) augusztus 29.
Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2021 (Holland nagydíj) szeptember 5.
Formula 1 Heineken Gran Premio D’italia 2021 (Olasz nagydíj) szeptember 12.
Formula 1 VTB Russian Grand Prix 2021 (Orosz nagydíj) szeptember 26.
Formula 1 Rolex Turkish Grand Prix 2021 (Török nagydíj) október 10
Formula 1 Aramco United States Grand Prix 2021 (Amerikai nagydíj) október 24.
Formula 1 Gran Premio De La Ciudad De México 2021 (Mexikóvárosi nagydíj) november 7.
Formula 1 Heineken Grande Prêmio De São Paulo 2021 (São Pauló-i nagydíj) november 14.
Formula 1 Ooredoo Qatar Grand Prix 2021 (Katari nagydíj) november 21.
Formula 1 STC Saudi Arabian Grand Prix 2021 (Szaúd-arábiai nagydíj) december 5.
Formula 1 Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix 2021 (Abu-Dzabi nagydíj) december 12.

Csapatok E-mail címei:


Mercedes:enquiries@mercedesamgf1.com
Red Bull::feedback@redbullf1.com
Torro Rosso:info@tororosso.com
Renault:contact@renaultsportf1.com