Szabadedzések, időmérő edzés
A verseny
Zászlók
2021-es szezon versenyzői a csapatokon belül
Versenynaptár
Csapatok E-mail címei
Szabályai:
Minden nagydíj pénteken, két szabadedzéssel kezdődik.
Mindkét szabadedzés 90 percig tart.
(Az egyetlen kivétel a monacói nagydíj,
ahol hagyományosan csütörtökön tartják a szabadedzéseket, pénteken szünnap van.)
Az első szabadedzésen lehetőség van tesztpilóták részvételére is, de ez csak úgy lehetséges, ha a két versenyző valamelyike helyett ül autóba.
Szombaton, a harmadik szabadedzés után van az időmérő edzés.
Az időmérő edzésen a vasárnapi verseny rajthelyeit döntik el, a versenyzők leggyorsabb köre alapján.
Az edzés szabályai 2003 óta folyamatosan változtak.
A jelenlegi rendszer 2006 óta van érvényben. Utoljára 2010-ben módosították, az új csapatok beszállása miatt.
Az egyórás időmérő három, egyenként 20, 15 és 10 perces szakaszra oszlik.
Az első részben minden, a versenyre nevezett autó a pályára futhat, majd a szakasz végeztével az öt legrosszabb időeredményt elérő versenyző kiesik.
5 perces szünet után egy, az előbbihez hasonló rész következik, szintén öt kiesővel.
Az utolsó szakasznak így már csak tíz autó vághat neki.
2011-ben visszahozták a 107%-os szabályt:
aki az időmérő edzés első szakaszában a legjobb idő 107%-ánál rosszabb eredményt teljesít, nem vehet részt a versenyen.
Kivételt tehetnek vele, ha korábban a szabadedzésen sikerült megfelelő időt futnia és az időmérőn valamilyen körülmény hátráltatta.
A verseny általában helyi idő szerint 14.00 órakor, a felvezető körrel kezdődik meg, melynek végén a pilóták elfoglalják az időmérőn elért rajtpozíciójukat.
Jó ellenpélda azonban erre a 2008-as szingapúri nagydíj, melyet a nagy időeltolódás miatt este 20.00 órakor kezdtek meg.
A rajt előtt öt perccel be kell fejezni az autók beállítását, a csapatok embereinek el kell hagyniuk a rajtrácsot.
A zöld lámpák kigyulladása után a mezőny tesz egy felvezető kört, amelynek során tilos előzni.
Ha egy versenyző ennek során kicsúszik vagy az autó problémája miatt késve tud indulni, csak akkor foglalhatja vissza a helyét a rajtrácson, ha még nem haladt el mellette a teljes mezőny.
A kör végén a versenyzők visszaállnak a rajtrácsra.
A start előtt egymás után felgyullad öt piros lámpa, majd mikor ezek egyszerre kialszanak, a mezőny elrajtolhat.
Kivételes esetben (például nagy eső miatt) a versenyigazgatóság elrendelhet repülőrajtot, ilyenkor a mezőny felvezető kör nélkül, a biztonsági autó vezetésével rajtol el.
A futam alatt a versenyzőknek legalább egyszer ki kell állniuk a boxba.
Itt gumit cserélhetnek és kisebb javításokat is végezhetnek az autón.
A jelenlegi szabályozás szerint a futam során a kétféle gumikeverék mindegyikét használnia kell a versenyzőnek legalább egyszer (kivétel az idő előtt leállított és az esős versenyek).
2010 óta a verseny közbeni tankolás tilos. A csapatok az előző évi konstruktőr-vb sorrendjében helyezkednek el a bokszutcában.
A rajtszámoktól eltérően azonban itt nem emelik ki az egyéni címvédő csapatát. Fontos a jó időpont megválasztása a boxkiállásra, ami kihathat a végeredményre is.
Emellett számít a kerekek állapota, a benzinmennyiség, ebből kifolyólag az autó tömege, ami alapvetően befolyásolja a versenyző köridejét.
Esős futamnál a csapatnak el kell döntenie, milyen gumitípussal indul a versenyre. Egy szabályos boxkiállásnál 18 csapattag van jelen.
Kettő az autó felemelését végzi, három ember jut egy-egy kerékre, szintén kettő a tisztításra és a boxkiállás végének jelzésére (utóbbit „nyalókás embernek” hívják a kezében tartott tábla alakja miatt).
A versenyt azután intik le, hogy az első helyen haladó teljesíti a kiszabott versenytávot.
Kivétel, ha a futamidő túllépi a maximális két órát, ekkor az adott kör befejezésével vége a versenynek; illetve előfordul, hogy kényszerűségből félbeszakad a futam.
Utóbbi esetben ha a tervezett táv 75%-át teljesítették, teljes pontszámok járnak a helyezésekért, ha ez nincs meg, csak a pontok fele adható.
Azok a versenyzők számítanak helyezettnek, akik a győztes által megtett táv 90%-át teljesítették, függetlenül attól, hogy leintették-e őket vagy hamarabb kényszerültek kiállni.
| Zászló | Definíciója |
|---|---|
| Kockás zászló | A szabadedzésnek, az időmérő edzésnek, vagy a versenynek vége van. |
| Piros zászló | A verseny, a szabadedzés, vagy az időmérő edzés félbeszakad. |
| Kék zászló | Figyelmezteti a lassabb versenyzőt, hogy engedje el az őt lekörözni készülőt. Ha a pilóta háromszor nem veszi figyelembe figyelmeztetést, bokszutca-áthajtásos büntetést kap. A bokszutca kijáratában lengetve: forgalom van a pályaszakaszon, kihajtásnál legyen óvatos a versenyző. |
| Sárga zászló | Tilos az előzés, a pályán lévő valamilyen akadály miatt. Duplán lengetve fokozott veszélyre figyelmeztet. Ha a sárga zászló mellett az SC felirattal ellátott táblát is mutatják, akkor bejön a biztonsági autó is. |
| Zöld zászló | Ismét szabad előzni. |
| Fehér zászló | Vigyázat! A pályán lassú jármű halad. |
| Sárga és piros csíkos zászló | Csúszós a pálya (olaj, eső). A zászlót 3 körön át lengetik. |
| Fekete zászló narancssárga körrel | Egy versenyzőt figyelmeztetnek, hogy technikai problémája van és a következő körben ki kell mennie a boxba. A zászló a hibás autó rajtszámát is jelzi. |
| Fekete-fehér zászló | Egy versenyzőt a sportszerűtlen magatartásáért egyszeri alkalommal figyelmeztetnek. Ezen a zászlón is szerepel az érintett autó rajtszáma. |
| Fekete zászló | Egy autót kizárnak a versenyből és haladéktalanul ki kell állnia a boxba. A zászlón szerepel az érintett rajtszáma. |